Digitaal zaken doen

Digitaal zaken doen met de gemeente Vianen

Het wordt steeds gebruikelijker om via internet zaken te regelen. De gemeente Vianen investeert daarom in een goede digitale dienstverlening. Deze digitale dienstverlening betekent dat u digitaal producten kunt aanvragen, digitaal melding kunt maken en digitaal wijzigingen kunt doorvoeren. Dit kan allemaal vanuit huis en voor het merendeel van deze zaken hoeft u niet meer naar het Stadhuis te komen. Uiteraard staan wij ook via de andere kanalen voor u klaar.

Wat heeft u hiervoor nodig?

Om digitaal zaken te kunnen doen met de gemeente Vianen heeft u als persoon een DigiD nodig. Dit is een digitaal identificatiemiddel waarmee u online kunt aantonen wie u bent. Dit zijn dan ook vertrouwelijke gegevens die u aan niemand uit mag lenen. Als u nog niet over een DigiD beschikt, kunt u deze aanvragen op www.digid.nl.

Als bedrijf heeft u eHerkenning nodig. Dit is een digitaal identificatiemiddel waarmee u online kunt aantonen van welk bedrijf u bent. U vraagt dit aan op naam van uw bedrijf, maar het middel is persoonsgebonden. U kunt dus meerdere eHerkenningsmiddelen hebben per bedrijf. Dit eHerkenningsmiddel wordt aangeboden door meerdere partijen. De gemeente Vianen accepteert alle aanbieders. Let er wel op dat u bij uw aanvraag een eHerkenningsmiddel aanvraagt met veiligheidsniveau van 2+ of hoger.

Mijn Vianen

Als u bij de gemeente Vianen een aanvraag heeft ingediend met DigiD of eHerkenning dan kunt u de status van uw zaak inzien via Mijn Vijfheerenlanden. U kunt hier gegevens vinden over de aanvraag en de status, contact opnemen met de behandelend ambtenaar en in sommige gevallen ook delen van uw aanvraag wijzigen. Dit overzicht bevat ook historie van afgehandelde aanvragen. Met Mijn Vianen heeft u dus een digitaal archief van uw zaken bij de gemeente Vianen.

Online betalen

Aan sommige producten zijn kosten verbonden. Bij het invullen van deze webformulieren wordt u na de laatste vraag doorgeleid naar onze internetkassa. Om online te kunnen betalen heeft u uw mobiele telefoon, uw bankapp of uw kaartlezer nodig. Dit verschilt per bank. Het is hierbij belangrijk dat u de gehele procedure afmaakt zodat wij kunnen zien of u betaald heeft. Zodra de betaling binnen is, wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Wilt u begeleidt worden bij het doen van een online betaling, bekijk dan onze handleiding Instructie internetkassa.