Geboorteaangifte

Algemene informatie

Als uw kind in de gemeente Vianen geboren wordt, dan doet u aangifte van de geboorte bij de gemeente Vianen. Na het opmaken van de akte wordt uw kind opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP). Is uw kind in een andere gemeente geboren, bijvoorbeeld in het ziekenhuis in Nieuwegein, dan doet u daar aangifte.

U doet aangifte binnen 3 dagen na de geboorte. Is de derde dag op een zaterdag, zondag of een feestdag, dan mag u aangifte doen op de eerste werkdag daarna.

De juridische vader of moeder moet aangifte doen van de geboorte van hun kind. Kunnen zij geen aangifte doen, dan moet iemand het doen die aanwezig was bij de geboorte. Dit kan een familielid zijn, de verloskundige, arts of kraamverzorgende.

Thuis

U kunt de geboorteaangifte bij u thuis laten plaatsvinden. Na het maken van een afspraak, krijgt u de mogelijkheid om de benodigde gegevens vast in te vullen die voor het opmaken van de akte noodzakelijk zijn. Hiervoor hebt u uw DigiD met SMS verificatie nodig.

Na het opmaken van de akte wordt u gebeld en wordt er met u afgesproken wanneer de akte door u getekend kan worden.

Op het stadhuis

U kunt de geboorteaangifte op het Stadhuis laten plaatsvinden. Na het maken van een afspraak, krijgt u de mogelijkheid om de benodigde gegevens vast in te vullen die voor het opmaken van de akte noodzakelijk zijn. Hiervoor hebt u uw DigiD met SMS verificatie nodig. De akte wordt dan op het Stadhuis getekend. Voor de geboorteaangifte hebt u een geldig identiteitsbewijs nodig.

Maak nu online uw afspraak

Meenemen

  • identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet
  • als u geen Nederlander bent: documenten die u volgens de Vreemdelingenwet moet hebben zodat uw identiteit, nationaliteit en verblijfsstatus kan worden vastgesteld
  • erkenningsakte ongeboren vrucht (indien van toepassing)
  • trouwboekje om het kindje in bij te schrijven (indien van toepassing)
  • akte van naamskeuze (indien van toepassing)

Kosten

Omschrijving Prijs
Geboorteaangifte Gratis